? ??????????????What a Day? ????? ?? ???Rating: 0.0 (0 Ratings)??4 Grabs Today. 1286 Total Grabs. ??????Pr
eview?? | ??Get the Code?? ?? ?????Backyard Summers? ????? ?? ???Rating: 4.5 (4 Ratings)??3 Grabs Today. 1746 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ????1?? ??????????? BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Thursday, September 17, 2009

Spansk, El Cristo de Palacaguina, Olle Quemada og regntid!

Ting er egentlig så herlig her nede at jeg syns jeg er litt for heldig i forhold til hva som er bra for meg. Det er liksom toppen av glede, føler jeg. Hvor klisje hørtes ikke det ut, egentlig? Uansett, det er bare knall. Jeg trodde alltid at folkehøyskoleåret liksom var toppen for meg, at det ar det beste jeg noen gang skulle ha, men jeg må innrømme at om ikke annet, så er dette på lik linje med Skirings akkurat nå. Ikke misforstå, Skirings er best i verden uansett, men det er dette også.

Jeg føler jeg begynne å kunne mer og mer spansk nå. Snakker spansk med de jeg har blitt kjent med som snakker spansk, som ikke er så altfor mange, siden vi er en svær norsk gruppe, men noen er det da. Nå kan jo flere av de jeg snakker med engelsk da, men det er noen som ikke kan ett ord av det også, og de er det ekstra gøy å snakke med, for da må jeg jo rett og slett komme fram til noe å si på spansk. Så dette blir bra, tror jeg.

I dag har jeg lært en spansk sang i spansktimen. Det vil si, vi har hørt den ca hver gang vi har vært ute til nå, og mange ganger i tillegg til det, og vi syns den er knall, så jeg ba læreren vår om å lære oss den i timen i dag. Og det gjorde hun!:) Hun er forresten knall, hun heter Jaqueline og er koseligst i verden.
Uansett, sånn går altså denne sangen, egentlig bare refrenget da, men still:

El Cristo de Palacaguina

Cristo ya nació, en Palacaguina
De Chepe Pavõn, y una tal maría
ella va a plachar muy humildemente
la ropa que goza la mujer hermosa
del terrateniente

Dette er altså da en sang om at Jesus ble født i Palacaguina, som er en by i Nicaragua (tror jeg...), av Chepe Pavón, og Chepe er et kallenavn for José, mens Pavón er etternavnet. Og en tilfeldig maría, som det står så fint her. Hun vasker klær til kona til en terrateniente, som visstnok er en rik, ofte hvit, mann som eier store jordområder, har mange damer på si osv. Interessant, ikke sant?:p
Neida, men melodien er fiiin! Og jeg digger sangen. Jeg kan se for meg at den er av samme rang som "Mellom bakkar og berg" hjemme hos oss, men Kulturstudier er da kulturelle, så hvorfor ikke.

I kveld er det salsakveld igjen! Jeg har begynt å digge de kveldene. Selv om det er andre gang jeg er der i kveld da, men likevel. Det blir bra:) Salsa er så mye morsommere å danse ute på byen enn på selve kurset, selv om det er greit å lære seg trinnene og rytmen og sånt. Apropos salsakurs, så skulle jeg egentlig ha det i dag, men vi ble ditcha av læreren. Sikkert fordi han var ute på konsert i går og ble bakfull. Det var vi og nemlig, og vi så han. Busted!
Uansett, så føler jeg ikke det gjorde så innmari mye, for da fikk jeg bedre tid til å blogge og dusje og gjøre alt som trengs å gjøres før jeg skal ut. Olle Quemada er virkelig the place to be, har vi funnet ut, så det er der vi henger noen ganger i uka. Og Olle Quemada er verdt å henge på, så hvis noen skulle havne i Leon en gang i framtida, lei rom på Casa Iguana og ta taxi til Olle Quemada, for så å henge på Oxygen etterpå. Det burde bli en bra helaften.

For å snakke om noe annet enn festing, så ser det ut til at regntida har begynt så smått nå. I går regna det noe helt sinnsykt inne i Leon hele dagen, og enda mer sinnsykt på kvelden. Det var virkelig insane, heldigvis regna det ikke så mye på stranda på dagen, der jeg hang, så det gikk fint.
Men da vi kom inn til byen igjen og skulle dusje, så hølja det ned. Så vi fant ut at vi like godt kunne dusje i regnet fra taket, som å dusje i dusjen, så det gjorde vi. Og det er det beste trykket jeg har opplevd her nede siden jeg kom, så det anbefales!
Forøvrig så regner det akkurat like mye nå også, så kanskje jeg skal ta en til utendørsdusj. Vi får se. Det er hvertfall deilig, for det er skikkelig tropestemning av dette været her:) Legger ut bilder på facebook av det og masse annet så fort jeg gidder, hvis dere maser, tror jeg det hjelper.

Men nå er det om ikke så lenge Olle Quemada og andre ting para mi, så hasta luego, amigos! Sjekk, jeg eier i spansk:)