? ??????????????What a Day? ????? ?? ???Rating: 0.0 (0 Ratings)??4 Grabs Today. 1286 Total Grabs. ??????Pr
eview?? | ??Get the Code?? ?? ?????Backyard Summers? ????? ?? ???Rating: 4.5 (4 Ratings)??3 Grabs Today. 1746 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ????1?? ??????????? BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Tuesday, September 8, 2009

Hverdager:)

Åkej, jeg skal prøve å få oppdatert litt framover, men kanke love noe, for det er endel å gjøre på skolen nå. Vi har forelesninger hver dag, tre i Latinamerikastudier og to i spansk, i tillegg til at vi har tre gruppeundervisninger i spansk i uka, pluss at vi må lese oss opp til alle forelesningene, og gjøre lekser til gruppeundervisningene. Og i tillegg til det har vi noen bøker som inngår i pensum som vi må lese, blant annet en bok som heter "Central America - A nation divided" i Latinamerikastudier. Jeg har lest forordet, og den virker sykt interessant, men det er innmari tungt stoff også. Så det er bare å jobbe på!

I går hadde vi første forelesning i Latinamerikastudier. Foreleseren er seriøst helt knall! Han er så utrolig engasjert, og han forklarer ting så engasjerende, samtidig som han gjør det såpass enkelt at vi skjønner alt sammen, og vil skjønne enda mer liksom. Kjempegøy! Og i morgen har vi enda en forelesning, så det gleder jeg meg til. LA-studiene er liksom det tyngste å jobbe med, selv om det gir minst poeng, men det er virkelig det beste også. Spansk er gøy liksom, men det er best å bare snakke, ikke nødvendigvis like kult å lære all grammatikken, selv om det må med, det også.

I går kveld var jeg forresten på salsakurs! Herregud, så gøy det var. Kjempeslitsomt, riktignok, man skulle ikke tro at å bevege litt på beina og vri litt på hoftene skulle være så tungt, men det er det faktisk. Men det var egentlig skikkelig deilig å få bevegd litt på seg også, oppi disse late dagene:)

Ellers har jeg hatt spansk i dag, både forelesning i grammatikk og gruppeundervisning med litt mer praktisk arbeid. Det funker fint, jeg merker at det er litt mindre slitsomt å høre på hva læreren sier nå enn det var første time, selv om hun bare snakker spansk og ikke kan ett ord engelsk. Det handler vel om å omvenne seg, det også, og jeg føler jeg er på god vei:) Så dette blir bra! Jej!

Etter skolen hadde vi "la noche cultural" med et kulturelt innslag om Diatona-dukker eller noe sånt. Hvertfall en viktig del av nicaraguansk kultur, type troll i Norge, forsto jeg det som hvertfall. Så hadde de dans for oss, som er en slags parodi på de rike som bodde i Leon i gamle dager, ganske gøy å se på. Og etterpå fikk vi prøve, jeg husker ikke hva det jeg var het, men det besto i å holde en stang med en slags lanternelignende sak på toppen og danse rundt med den. Skal få se om noen tok bilde av meg, det må jo ha sett fantastisk ut liksom:p

Etter det fikk vi bestilt hostel til vi skal til San Juan del Sur til helga, så nå er det meste klart for det også.
I tillegg har vi fått informasjon om frivillig arbeid på en slags skole- og fritidssak i byen, med masse barn i alderen 1-13 år som liker at vi kommer og hjelper dem. Det hørtes ut som noe av det koseligste man kan gjøre i hele verden, så det vil jeg virkelig få med meg. Det kan bli litt travelt, med både salsa, frivillig arbeid, studier og rett og slett det å leve også, men jeg tenker sånn at hallo, hvor mange ganger i livet studerer man i Leon? Ikke så veldig mange, tenker jeg da, så jeg prøver å benytte meg av det som er mulig her.

Som om ikke alt dette her var nok, så var jeg, Agnete, Jeanette og Ingvild så flinke at vi lagde oss kyllingsalat til middag, og koste oss virkelig på Casa Colibri. Det ble den nette sum av 60 cordobas per person, dvs 20 kr, og det gikk fortere, og var så mye bedre, enn restaurantmat, så det må vi gjenta, fant vi ut.

Men nå er klokka halv tolv her, og jeg skal opp om sju timer, og etter å ha vært så flink som jeg har vært i hele dag, kommer jeg sikkert til å sovne før jeg får lagt meg ned. Så vi får se hva som skjer med oppdateringer framover, håper det blir noen, for det er gøy å fortelle de som gidder å lese:)

Natta!

0 comments: