? ??????????????What a Day? ????? ?? ???Rating: 0.0 (0 Ratings)??4 Grabs Today. 1286 Total Grabs. ??????Pr
eview?? | ??Get the Code?? ?? ?????Backyard Summers? ????? ?? ???Rating: 4.5 (4 Ratings)??3 Grabs Today. 1746 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ????1?? ??????????? BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Sunday, March 8, 2009

Ord delings feil!

Det der er en orddelingsfeil. Noe som kommer oftere og oftere fram rundt omkring fortida. Jeg må innrømme at jeg blir mektig frustrert over dette her. Jeg skjønner at det sikkert ikke er med vilje at folk begår disse orddelingsfeilene, men det er fryktelig frustrerende. Jeg vil derfor, som den norsknerden jeg er, forklare hvordan sammensatte ord faktisk skal være sammensatte.

Det er nemlig uhyre sjelden, kanskje til og med aldri, at sammensatte ord ikke skal være sammensatte. Det gjelder, etter hva jeg kommer på, egentlig bare på engelsk. På norsk er det noen få unntak hvor vi bruker bindestrek, -, istedenfor å bare sette sammen ordene, men dette er bare i noen tilfeller.

Alle vanlige sammensatte ord som f eks;
hjemmelekser
skolearbeid
arbeidsrom
hjemmekontor
fasttelefon
ananasringer
tunfiskbiter

osv, skal være sammensatte, uten bindestrek. De plassene det skal være bindestrek, er nesten bare når man setter sammen et egennavn med et annet ord. For eksempel:
TusenFryd-fest

Oslo-ordfører
Runa-regel
20-årsdag

Det siste var mest for å få med at dette gjelder også med tall. Men ja! Sånn skal det være! Så får jeg håpe at jeg hverfall hjelper noen, og minker orddelingsfeilene rundt omkring i både private og offentlige tilfeller en liten smule:)

2 comments:

Teo said...

you go girl :D
haha, må kanskje send den her til Gerd?

ronja said...

Takk! For at du slår et slag for denne utrolig viktige saken! Jeg er så enig så enig... :)